Inside Asian Gaming

IAG JAPAN NOV 2021 82 CHAIRMAN AND CEO Maruhan Group 会長兼CEO マルハングループ CLAIMS TO FAME 評価理由 POWER SCORE パワースコア : 955 POSITION LAST YEAR 昨年の順位 : 19 Founded Maruhan in 1957 and still running it at age 90 Japan’s largest pachinko operator in revenue terms • • • • 1957年にマルハンを創業し、90歳になっても経営に参加 収益面で日本最大のパチンコ事業者 HAN CHANG-WOO 23 JAPAN’S PACHINKO INDUSTRY hasn’t been immune to the ravages of the COVID-19 pandemic, which has accelerated the decline of an industry already seen to be edging towards its sunset. From a peak of 18,000 parlors in 1995 – when the number of active players was estimated at 30 million – the number of parlors had fallen to 10,060 by the end of 2018 and to 9,638 by 2019 but fell much further in 2020 to 8,302. Active players are said to be below 10 million. For operators like Maruhan, by far the largest in Japan, this has translated into a significant fall in sales. The company reported net sales of JPY1.55 trillion (US$13.9 billion) in the 12 months to March 2019 and JPY1.51 trillion (US$13.6 billion) in FY20. In the most recent fiscal year, which was heavily impacted by the pandemic, sales had declined by another 26.5% to JPY1.11 trillion (US$9.9 billion). Yet that hasn’t slowed the company’s founder, 90-year-old Han Chang-woo, who continues to power along, ably supported by his son and Maruhan COO Yu Han. Founded in 1958, Maruhan reached 100 parlors in 2002, passed 200 parlors in 2006 and 300 in 2014. Its parlors – often larger and more inviting than those offered by smaller rivals – include dining and other entertainment at some suburban locations. But diversification into banking in Cambodia – MARUHAN Japan Bank became the first Japanese-owned commercial bank in the Southeast Asian nation when established in 2008 – and Myanmar have proven better bets. パチンコ業界も コロナ禍には耐性がなかった。すでに衰退へとじわじわ進 んでいると見られていた業界の下降に新型コロナが拍車をかけた。 ピーク時の1995年には1万8,000店、遊戯人口が3,000万人と予想されてい た時代から、店舗数は2018年末までに1万60店、2019年に9,638店にまで減 り、2020年にはついに8,302店にまで減少した。遊戯人口は1,000万人を下回 ったと言われている。 群を抜いて規模の大きなマルハンのような事業者にとって、これは売上の 大幅減となって襲ってきた。マルハンは2019年3月期に1兆5,500億円の純売 上高を計上し、20年度は1兆5,100億円を計上した。コロナ禍の影響を大きく 受けた直近の会計年度には、売上高はさらに26.5%減少し、1兆1,100億円と なった。 それにも関わらず、同氏の息子でマルハンのCOOを務める韓裕(ハン・ユ)氏 のサポートを充分に受けながら、90歳となった創業者の韓昌祐氏の勢いが衰 えることはない。 1957年創業のマルハンは、2002年に100店舗に、2006年に200店舗、2014 年には300店舗を突破した。多くの場合、規模の小さな同業他社が作る施設 よりも広大で魅力溢れるマルハンのパチンコ店には一部郊外の立地にレスト ランやその他娯楽施設を備えている。一方、マルハンはカンボジアとミャンマ ーで金融事業に参入しており(2008年にカンボジアで開業したマルハンジャ パン銀行は当時、東南アジア諸国初の日系商業銀行)、その経営多角化は順 調であるようだ。 11-25 韓昌祐(ハン・チャンウ)

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