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IAG JAPAN SEP 2021 42 JAPAN by locals as a spectacularly negative asset. When Osaka was successful in its World Expo bid for Osaka Kansai Japan Expo 2025, Yumeshima was set as the site. It is also now the candidate site for the city/prefecture’s IR bid. This led to resurrection of the city’s plans for a subway in July 2020 to connect Sakishima and Yumeshima on what will be called the “South Route,” as a way to access the Expo and IR. Making the decision to use Yumeshima may have been easy, but turning it into a reality hasn’t been. The recently privatized Osaka Metro, which operates Osaka’s municipal subway system, announced a JPY 100 billion (US$910 million) Yumeshima Station tower building in November 2018. However, the plan was soon deemed to be unprofitable and was withdrawn for further consideration at a later date. Also, in April of this year, Osaka city held open recruitment for private operators, asking for proposals to develop and operate buildings on the leased land adjacent to Yumeshima Station, but in the end there were no applicants. The description for this public offering was, “The area in front of the under-construction Yumeshima Station will serve as the entrance to the World Expo from the station. The Japan Association for the 2025 World Exposition has requested that the space be developed not only as a facility towelcome themany visitors to the Expo, but as a facility that can be utilized perpetually after the event is over, as a legacy of the Expo with considerations for efficient development in Osaka city.” The source of hesitancy all boils down to one thing. On everyone’s minds is the fact that, “Unless 国際交易、情報通信機能を兼ね備えた昼間人口計20万人の新 都心を整備すること、夢洲は居住者6万人、従業人口4.5万人の 街とすることを目指した。構想に沿い、アジアトレードセンター やワールドトレードセンタービルなどが建設され、インフラ整備 にも多額の資金が投入された。 しかし、バブル崩壊後の経済の低迷から、計画対象地域のビ ルの入居率は低迷、造成地は全く売れずという状況に陥ってし まう。 その後大阪市は、2008年大阪オリンピックの招致を目指し 奮闘する。舞島や咲洲にはメイン会場やアリーナ施設を整備 し、夢洲には今年開催された東京オリンピックでの晴海のよう な、開催後は住宅地となる選手村を整備する計画だった。市は オリンピック招致に48億円を費やしたものの、結果は惨敗、招 致に失敗した。観客輸送のために大阪市の第三セクター「大阪 港トランスポートシステム」(OTS)社が1,870億円かけて整備し た北港テクノポート線は、夢洲までの路線開通の意義を失い、 咲洲と夢洲を地下鉄で結ぶ計画を中止することとなった。 多くの大阪市民からは長らく「壮大なる負の遺産」とみなさ れていた夢洲一帯だったが、再度転機が訪れる。大阪が2025年 開催の「大阪・関西万博」招致に成功し、開催場所が夢洲である こと、そして、現在大阪府・市が誘致を目指すIR(統合型リゾート 施設)の整備地を夢洲としたことだ。これにより、2020年7月、万 博やIRへのアクセス路線として「南ルート」と呼ばれる咲洲ー夢 洲間を結ぶ地下鉄新線事業が再開される運びとなった。

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