Inside Asian Gaming
2021 年 4月 IAG JAPAN 51 I n order for a local government to be approved by Japan’s national government as a candidate location for IR development, it must first meet various conditions set forth in the IR Development Act. One of those conditions that Yokohama continues to struggle with is securing an IR location. The planned candidate location, at least according to the city, is Yamashita Wharf. The Yamashita Wharf reclamation project started in 1953 and was completed for international trade in 1963. It has played an important role as the main wharf for Yokohama Port, supporting the area’s high growth period from 1955 to 1965. The historical area is home to many storage sheds and warehouses. In recent years, other wharves with physical distribution functions, such as Honmoku Wharf, have sprouted up to complement the main wharf. Yamashita Wharf itself currently houses 24 warehouses and many companies operate here. The city is in negotiations with those companies to leave the wharf although technically an IR is not the reason behind this request. In 2014, a Port and Harbor plan was issued with the goal of converting Yamashita Wharf and its high percentage of deteriorating facilities from distribution to urban land use. At that time, the national system for an IR wasn’t even in place yet. Furthermore, until now Yokohama Port’s main activities were exports, but that is also shifting to imports, so the city plans to expand warehouse storage space. In other words, sooner or later, Yamashita Wharf’s redevelopment will commence, whether there is an IR bid or not. A spokesperson from the Yokohama Ports and Harbours Bureau told IAG , “Of the 24 occupants that have been requested to leave, 12 have entered into agreements to do so.” Some of those are gone already. The names of those who haven’t agreed hasn’t been disclosed, but the common belief is they are companies that are anti-IR, specifically anti-casino, and those that belong to organizations actively opposing casino development. I R整備候補地として国から認定を受けるために、地方自治体 はIR整備法に基づき課せられた様々な条件を満たすことを求 められている。その中で今、横浜で問題となっているものの1つ に「IR用地の確保」がある。横浜市が誘致を目指すIRの予定地 は山下ふ頭である。山下ふ頭は、昭和28年(1953)から埋立 を開始し、昭和38年(1963)に外貿のための埠頭として完成。昭 和30年~40年代の高度成長期の横浜港を支える主力埠頭とし て重要な役割を果たしてきた。上屋や倉庫が数多く立地しており、 近年では本牧ふ頭など主要埠頭を補完する物流機能を担ってい る歴史ある地区である。 その山下ふ頭には、現在約24棟の倉庫などがあり多くの企業が そこで経済活動を営んでおり、市側はその企業に対して立ち退き の交渉を行っている。だが実はこれは厳密に言えば、IRのために立 ち退きを要請しているわけではない。平成26年に、老朽化した施 設の多い山下ふ頭を物流用途から都市的な土地利用に転換して いくという港湾計画があり、そこが出発点である。平成26年と言え ばIRに関してはまだ国の制度も何も無い時期である。また、横浜 港は今まで輸出が中心だったが、今後は輸入を中心としていき、倉 庫を拡大していくというものが市の政策としてある。つまり、遅か れ早かれ、IR誘致の有無に関わらず山下ふ頭の再開発は進むので ある。 市の港湾局の担当者は、「立ち退きを要請している24棟のうち 半数の12棟が既に要請に応じて契約を結んでいる」と話す。中に は既に移転済みの企業もあるという。立ち退きに応じていない企 業は明らかにはされていないが、IR、特にカジノ反対の立場を取る 企業と同じ団体などに属している企業とみられる。 日本
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy OTIyNjk=