Inside Asian Gaming
2020 年 3月 IAG JAPAN 57 outbreak caused more than US$50 billion of damage to the global economy according to the World Economic Forum, while the brief 2018 closure cost Macau an estimated US$184 million in revenue. Recent forecasts suggest Macau’s GGR for the first quarter of 2020 might decrease by up to 50% year-on- year, there being no great expectation of a significant turnaround in the near term. All estimations as of this stage are wild guesses and completely dependent on two major variables, the re-opening of the casinos and, most importantly, the lifting of travel restrictions imposed on mainland citizens. One thing is certain: this new reality has exposed the frailty of Macau’s economy and its long-discussed overreliance on the brick-and-mortar gaming industry. WHAT SHOULD MACAU DO? What should Macau do now? All stakeholders within the industry are well aware of the efforts to push forward economic diversification aimed at steadily shifting Macau’s focus from a gaming centric city to a tourism centric one (focusing on MICE, Entertainment, F&B). At the same time, other alternatives are being explored (financial services hub, platform for the Portuguese speaking countries, Greater Bay Area integration). Such efforts should be praised because they are indeed the way forward. However, a tourism driven economy is still, by definition, one that is reliant on people coming toMacau. It is, therefore, still exposed to disruptive factors that prevent or disincentivize travelling. As to the other alternatives, their outcomes are uncertain, and it will take time (and money) to see them through. Let’s face it, Macau is a gaming market and gaming will continue to be its economic engine, hopefully with a lower degree of dependency. Given Macau’s reality, and despite the non-gaming efforts that should continue and be incentivized, Macau authorities could also consider, as a complement (and not as an alternative), diversification within gaming. It may therefore be time to consider the possibility of allowing online gaming operations in Macau. コラムニスト マ カオのGGRが前年比で95%減少するシナリオ を想像してみてほしい。ホテル客室稼働率は16 %にまで低下し、28のホテルが客の受け入れを 停止、1日当たりの旅客数は過去最低のたった 2,600人にまで落ち込み、41全てのカジノが営 業を停止する。 IAGの編集長がこの記事を1カ月前に読んだとすれば、あまりに あり得ないことで、もう2度と記事を書かせない!ということになっ ていたかもしれない。残念ながら、このシナリオは過去1カ月間に マカオが直面してきたことだ。 中国大陸での新型コロナウィルス(COVID-19)感染拡大がマ カオのゲーミング業界に深刻な影響を与え、賀一誠行政長官 が、2020年2月5日から15日間、全てのカジノを営業停止にするこ とを発表したとき、マカオは新たな社会的・経済的現実に直面する ことを余儀なくされた。 「これは非常に難しい決定だが、マカオ住民の健康のためにや るしかない」行政長官は、衝撃的な発表が行われた記者会見でこ のように述べた。 この種の決定が今までなかったというわけではなく、当局は 2018年9月に台風22号(マンクット)が接近した際、安全上の理由 から全てのカジノを33時間一時的に閉鎖するよう命令を下してい た。しかしながら、これほど長い期間の営業停止は前例がない。 カジノ営業停止が発表される前、中国大陸の当局はすでにマカ オを訪問する観光客への個人訪問ビザの発給を停止しており、い つ解除されるかに関する今後の見通しはまだ立っていない。香港 発着のフェリーサービスは中止され、複数の国や地域がマカオへ の出入りを禁止または制限した。 マカオのゲーミング産業が、中国大陸からの旅客に高く依存 していることは周知の事実だ(2019年の訪マカオ旅客数は合計 3,900万人でそのうちの2,750万人以上が中国大陸からの訪問客 だった)。マカオの年間政府歳入の80%以上が特別ゲーミング税と ゲーミングコンセッション保有者のその他貢献義務から生じてい る。 このビジネス上の混乱による実際の金銭的影響はまだ分から ない。比較として、世界経済フォーラムによると、SARS流行が世界 経済に与えた損害は500億米ドル以上にのぼり、2018年の短期間 の営業停止は収益で1億8,400万米ドルの打撃を与えたと予想さ れている。 最近の予想は、2020年第1四半期のマカオのGGRが最大で前年 比50%減となる可能性があるとしており、近い将来の回復を大い に期待できるような要素はない。この段階での全ての予想は推測 に過ぎず、完全に2つの変動要因次第となる。一つ目がカジノの再
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