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2020 年 3月 IAG JAPAN 25 AWS: Have you considered a property in Clark? EKR: Maybe once we’re done with all our capital expenditure here. Once we are done with Quezon City we’ll probably have the time to look at something else. AWS: And that would be Clark? EKR: It may not be. Whichever we feel is the place to be. I’m not ruling anything out. AWS: Does Bloomberry actively get involved with government in regards to infrastructure? EKR: Absolutely. We’ve been pushing for infrastructure like the airports. We’re very active in that, it’s just that these things take a long time to do and they’ve been neglected for so long that the government has a lot of work on its hands. AWS: Is there an organization comprising all the Entertainment City properties to actively promote the area as a whole? EKR: We have an association, but that pays more attention to security, to traffic, to beautification and also dealing with the regulator. That’s been going on from day one. AWS: What’s the current status of Solaire North? What can we expect from it, and why Quezon City? EKR: Well, it’s the biggest population area in Metro Manila and it’s quite difficult to get from the north to the southwest here, given the traffic and so on. So we think there’s a huge market over there. It will serve all the way to Bulacan, Clark, that area, which would be quite accessible. AWS: The Quezon City mayor came out last year and said that she wants to impose an entry fee. What are your thoughts on that? EKR: I think that’s more or less in the past. And she wanted to do that for residents of Quezon City. I think that’s an issue for the regulator. It’s not our issue. AWS: Let’s look at international expansion. You’ve shown an interest in Japan. EKR: Yes. It’s becoming a bit of a joke, though. AWS: How so? EKR: Well, the process is pretty much muddled still and nobody really knows what’s going on. And the investment numbers people are talking about are just 巻頭特集 AWS:つまり、クラークまでつながる高速道路を建設し、かなり簡 単にそこにアクセスできるようになれば、それが数字に悪影響を 与えるようなことは予想していないということですか? EKR: シティー オブ ドリームスがオープンした時、当社の業績に影 響を与えるだろうと言われていましたが、その施設が市場を拡大 させました。オカダがオープンした時、当社の業績に影響を与える だろうと言われていましたが、その施設が市場を拡大させました。 新しい施設がオープンするたびに、毎年売上は伸びてきました。新 しい施設が市場を拡大させるのです。それがこのビジネスの在り 方のようです。 AWS:つまり、例えばマカオやラスベガスのような クラスター効果 を信じているということですね? EKR: 少なくとも今はそう信じています。 AWS:クラークに施設を持つことを考えたことは? EKR: ここでの資本的支出が全て終われば、あり得ます。ケソン市 が全て済めば、恐らく何か他のことを考える時間が持てると思いま す。 AWS:で、それがクラークになる? EKR: そうではない可能性もあります。そこが伸びている場所だと 感じるならどちらでも何も除外はしていません。 AWS:ブルームベリーはインフラに関して積極的に政府に関与し ていますか? EKR: もちろんです。空港などのインフラを強く要求し続けています。 それに関しては非常に積極的に動いています。単にこういったこと は実際長い時間がかかりますし、政府はあまりに長い間放置しすぎ ていたために、やらなければならないことがたくさんあります。 AWS:全体として積極的にエンターテインメント・シティの振興を 図るための全施設で構成される団体などはありますか? EKR: 協会がありますが、安全、交通、美化、そして規制当局とのや り取りにより意識が向いています。当初からそういった形です。 AWS:ソレア・ノースは現在どういった状況ですか?我々は何を期 待できますか?そしてケソン市である理由は? EKR: マニラ首都圏で人口が一番多いエリアで、ここは交通などを 考えると北から東南の方へ行くのがかなり困難です。ですので、向 こうには巨大なマーケットがあると考えています。ブラカンやクラ ークまで、その地域全てをカバーするので、非常にアクセスしやす いでしょう。 AWS:ケソン市の市長が昨年、入場税を導入したい考えを発表し ました。それについてはどう思われますか? EKR: それはほぼ過去のことだと考えています。そしてケソン市の

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