Inside Asian Gaming

2020 年 3月 IAG JAPAN 21 巻頭特集 Andrew W Scott: Let’s begin with the ongoing growth of Solaire in Entertainment City. What was your assessment of 2019? Enrique K Razon: It was a pretty decent year. It was okay. We maintained the lead in market share in all categories – VIP, mass gaming, slots and mass tables. We led the market in all those categories and the market grew quite healthily. AWS: Where do you see room for improvement? EKR: Our main expansion program now is, as you know, the resort building in Quezon City, that’s where we’re making the movement. But we also have a big area for expansion here at Solaire, so once we are done with Quezon City we’ll probably start again here. AWS: Other than the cruise port that you are about to start developing, what other plans do you have for Solaire? EKR: Well our Phase 2, we’re expanding the retail area by quite a bit – probably tripling in size. Retail has become quite popular at the top end of luxury. We’ll also have a much bigger gaming area and probably another 1,500 hotel rooms at least. AWS: You mentioned the fact that Solaire continues to lead the way in all market segments in the Philippines. In terms of VIP versus mass, how important is VIP to you and what is your relationship like with the big Asian junkets? EKR: We have relationships with them, but our focus is really on mass. While we maintain those relationships, VIP is just one segment of the business. We’re geared towards the mass market, whether foreign or local. AWS: What about your premium mass? EKR: Yes, that’s part of it. Premium mass and mass is what we’re focused on. AWS: Macau has experienced a real slowdown in the last 12 months in VIP. Has that been felt by Solaire as well? Is this an Asia-wide thing? EKR: Macau doesn’t have a direct impact, but the VIP growth has been pretty slow here too. The last couple アンドリュー・W・スコット(AWS):エンターテインメント・シティで 今まさに成長しているソレアから始めましょう。2019年はどう評価 しますか? エンリケ・K・ラソン(EKR): まずまずの年でした。よかったと言えるで しょう。VIP、マスゲーミング、スロット、そしてマステーブルの全カテ ゴリーでマーケットシェアトップの座を維持しました。それらすべて のカテゴリーで市場をリードし、そして市場がかなり好調な成長と なりました。 AWS:改善の余地がある分野はどこになるでしょうか? EKR: ご存じの通り、当社が現在主に取り組んでいる拡張計画はケ ソン市のリゾート施設で、そこで今は動いています。しかし、ここソ レアにも拡張のための広いエリアがありますので、ケソン市が終 われば、恐らくここでまた始めると思います。 AWS:開発が始まろうとしているクルーズ船用の港の他に、ソレア では他にどんな計画をしていますか? EKR: そうですね、第2フェーズ開発では小売エリアをかなり広げる 予定です。恐らく面積にして3倍くらいに。最高級顧客層で小売りが かなり人気になってきました。また、はるかに広いゲーミングエリ ア、そして少なくとも1,500室ほどの客室も追加する予定です。 AWS:ソレアがフィリピンの全市場セグメントでリードし続けるこ とに言及されました。VIP対マスという点に関して、VIPはどれくら い重要ですか?そしてアジアの大手ジャンケットとの関係はどのよ うなものですか? EKR: 彼らとつながりはありますが、我々はどちらかというとマスに 力を入れています。それらのつながりを維持している一方で、VIPは 単に一事業セグメントにすぎません。我々は、海外であろうと地元 であろうと、マス市場をターゲットにしています。 AWS:プレミアムマスはいかがですか? EKR: はい、それも含まれています。プレミアムマスとマスが、我々が 重視している層です。 AWS:マカオは過去12カ月間、VIPで紛れもない不振を経験してき ました。ソレアでもそれは感じられていますか?これはアジア全体 のことでしょうか? EKR: マカオが直接的な影響を持っているわけではありません が、VIPの伸びはここでもかなり鈍化しています。過去数年間、プラ ス成長はしていましたが、ここでは一桁台でした。でも、先ほども言 ったように、我々が重視しているのはその分野ではありません。マ スとプレミアムマスです。

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