Inside Asian Gaming
2019 年 12月 IAG JAPAN 65 “It has changed a lot in the past few years because the market was not used to that sort of extravaganza 10 years ago,” she says. “We had PAGCOR operations then but they’re nothing like an integrated resort, so when the resorts opened five or six years ago everyone just wanted to see them, to be there and get the experience. “Immediately after the IRs opened we probably lost 20% of the market for quite some time. But fortunately for us our players are very attached to the location, to the venue and the service of our people so they eventually came back to their home base.” A more tangible result, explains General Manager Paul Mamangun, can be seen on Club Tropicana’s gaming floor where banks of older slot machines have been replaced with the latest that Aristocrat, Scientific Games and others have to offer. “We accept that our players have been to the IRs and so they see what’s new and give us information on what they want,” he says. “The market has learned a lot along the way thanks to the IRs. “They (the IRs) have done a great thing in expanding the market. They have developed the market and brought in not only the tourist but also the local players who have tried it out and are continuing to play. So that has made a big difference to everyone.” The big test for Club Tropicana and other nearby locations – Mamangun cites close to a dozen small to medium operations between three and five kilometers away – will come once Solaire’s second IR, Solaire North, opens in Quezon City in 2022. But for all the luxury IRs have brought to the Philippines capital city, Regalado-Trinanes insists there will always be a place for Manila’s slot clubs. “It’s really a community based market here,” she says. “We recently conducted a survey on demographics and it turns out it’s a very small percentage of our players in terms of origin or location that will go to the new place (Solaire North). “It’s still easiest for our players to come here. The location is really something that cannot be replicated. It’s a very good location for this community and for this market.” 「IRがオープンした直後、我々はかなりの長い期間、おそらく市 場の20%を失っていました。しかし幸いなことに、顧客らは会場や 地域そのもの、また我々スタッフのサービスに非常に愛着があり、 結果的に彼らは我々のところに戻ってきていただけました」。 より具体的な成果は、クラブトロピカーナのゲームフロアに見 てとれると、ジェネラルマネージャーのポール・ママンガン氏は説 明する。古いスロットマシンバンクは、IGTが提供する最新のアリス トクラート社製、サイエンティフィックゲームズ社製などに置き換 えられている。 「顧客はすでにいくつかのIRに訪れたことがあり、そのため何 が新しいのかを理解しており、また彼らが本当に望むものが何 かを教えてくれるということを、我々は理解しています」と同氏は 述べる。「IR誕生のおかげで、市場は過程で多くのことを学びまし た。IRは、市場拡大のため大きな貢献をしてくれました。市場を発 展させ、そして観光客だけでなく、勝負に挑み続けている地元のプ レイヤーもまた取り込み続けています。つまり、それは多くの人々 に大きな影響をもたらしたということです」。 ソレアの第2番目のIRであるソレアノースが、2022年にケソンシ ティにオープンすると、クラブトロピカーナやその近隣のカジノ店 はまさに試される時が来るだろう。(ママンガンによれば、3〜5キロ メートル圏内に大小12近くのゲームクラブが存在する)。 フィリピン首都に造られた上記の高級IRを別にすれば、マニラ のスロットクラブはいつでもできるだろうとレガラドトリナーヌ氏は 主張する。 「ここは本当に地域密着型市場です」と彼女は言う。 「私たちは最近、顧客データ分析を実施しました。それでわかっ たのは、立地や顧客のバックグラウンドの観点から、新しい場所(ソ レアノース)に行くであろうプレイヤーの割合はごくわずかであると いうことです。 プレイヤーがここに来るのは今だに一番簡単です。立地は本当 に代替が効きません。ここは、この地域コミュニティとカジノ市場に とって、とてもぴったりな場所なので」 。 特集
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