Inside Asian Gaming

2019 年 6月 IAG JAPAN 35 日本 a gathering of locals he expected the delay would be “only a few months” and unlikely to have a big impact – others aren’t so sure. Amid rumours that it could be as long as February 2020 before the fundamental policy is finally released, Morgan Stanley equity analyst Praveen Choudhary says of Osaka, “It is impossible to open before 2025. “The reason is not that Osaka isn’t doing everything it can,” he explains, “but there are several regulatory processes that need to be signed before they can even start, so time is very much against them.” The process to bring Japan’s IRs to life already looms as an exhausting one, notwithstanding the fact that it remains on hold until the Ministry for Land, Infrastructure, Transport and Tourism releases the fundamental policy in question. Only then can local governments get to work, with key tasks including announcing their own policy guidelines, launching an RFP process, selecting an operator partner and submitting an IR District Development Plan – all then requiring national government approval before they can be enacted. Osaka, for its part, is already trying to gain a head start by launching a Request for Concept in April, prompting Choudhary to suggest the city may in fact be granted an IR license before any other location, followed a year or two later by the likes of Tokyo or Yokohama who are yet to commit to any IR bid. Timing isn’t the only concern for operators, with the increasingly large numbers being thrown about – Melco Resorts Executive Vice President and CFO Geoffrey Davis touted a figure “comfortably exceeding” US$10 billion – sparking questions over financing. The issues here are two-fold. From a profitability perspective, it is by now well known that Japan’s IRs will be among the most tightly regulated – and heavily taxed – in the world with a flat tax of 30% on GGR. This falls short of the huge 39% tax faced by operators in Macau but is considerably larger than neighbours Singapore (18% for mass and 8% for VIP), the Philippines (25% for させるのは不可能だ」と話す。 同氏は、「その理由は大阪ができる限りの努力をしていないという ことではなく、スタート前でさえも署名が必要な規制上の手続きが いくつかあるからだ。従って時間的に非常に不利な状況だ」と説明す る。 国土交通省が問題の基本方針を発表するまでIR開発が保留され るという事実にも関わらず、日本のIRに命を吹き込むためのプロセ スはすでに非常に疲れさせるものになっている。それが発表されてや っと地方自治体は仕事に取り掛かることができる。日本政府の承認 を得てはじめて、独自のガイドラインの発表、RFP(事業提案公募)プ ロセスの開始、事業者パートナーの選定、そしてIR地区開発計画の 提出を含む重要な仕事の全てが実行可能になる。 大阪としては、4月に事業構想公募を開始することで、すでに他の 候補地よりも早いスタートを切ろうとしており、それによってチャード ハリ氏は、この都市が事実、他のどの候補地よりも先にIRライセンス を付与されるかもしれない、まだIR入札を正式発表していない東京 や横浜などの都市はその1年か2年後に続くことになるだろうと予想 している。 タイミングだけが事業者にとっての懸念ではなく、膨れ上がる費 用の話題が飛び交っている。、メルコリゾーツのエグゼクティブ・バ イスプレジデント兼最高財務責任者(CFO)のジェフリー・デイビス氏 は、100億米ドルを「優に超える」金額を大々的にアピールしており、 資金調達を巡る疑問の引き金となっている。 ここでの問題は2つの要素から成る。収益性の視点から見ると、日 本のIRが世界で最も規制の厳しい、そして最も税率の高いゲーミン グ地域の1つになるというのは今では周知の事実だ。税率はゲーミ ング粗収益の30%という一律課税となる。これは、マカオの事業者 が直面した非常に高い39%という税率には届かない数字ではある が、近隣国、いくつか名前を上げるとシンガポール(マス18%、VIP8%) 、フィリピン(マス25%、VIP15%)、韓国(20%)よりも大幅に高い数字と なっている。 収益性は、ゲーミングエリアの最大面積をIRの総床面積の3%に するという上限の設定、現地住民への6,000円の入場料、そして検討 されているジャンケット営業の禁止などによっても制限されるだろ う。 デルタ・ステート・ホールディングスのデビッド・ボネット氏による

RkJQdWJsaXNoZXIy OTIyNjk=